NUFFNANG ADS

Friday, February 19, 2010

Wardina: Tidak ramai artis layak jadi ikon



WALAUPUN terdapat ramai artis mencipta nama menerusi persada hiburan di negara jiran, tidak ramai yang layak bergelar ikon.

Seperti yang ditegaskan oleh selebriti Wardina Safiyyah Fadlullah Wilmot, kebanyakan selebriti Malaysia hanya gah pada cerita-cerita sensasi, memalukan dan mengaibkan berbanding cerita positif yang boleh menjadi ikutan masyarakat.

'Kadangkala saya nak menangis apabila mendengar komen mereka. Mungkin juga media patut disalahkan kerana merosakkan pemikiran anak-anak Melayu dengan memberikan gambaran mengenai dunia artis yang mewah dan menyeronokkan,' kata beliau dengan nada sedih, lapor mStar Online.

Wardina merupakan antara panelis dalam seminar mengenai Selebriti Sebagai Ikon Masyarakat yang diadakan di KB Mall, Kelantan, bersama selebriti TV9, Farah Adeeba; dan novelis Ayat-Ayat Cinta, Habiburrahman El- Shirazy; pada Ahad lalu,

Dalam 'menghentam' selebriti Malaysia, Wardina tidak menafikan ada di antara mereka yang bijak.

'Saya percaya artis pun ada yang bijak serta mempunyai bahasa tubuh yang baik.

'Sebilangan tu pandai tapi kalau tiada ilmu pun tak berguna juga... sebab itu jawab soalan seperti orang bodoh.

'Jadi, saya nasihatkan kepada mereka agar menjadi penyanyi yang berilmu dan berguna kepada masyarakat.

'Bukan setakat tampil cantik dan menunjukkan kemewahan mereka seperti selebriti Hollywood,' jelas pengacara Malaysia Hari Ini itu.

Wardina berkata tidak salah sekiranya selebriti tempatan mahu menjadikan kreativiti yang ditonjolkan Hollywood.

'Bukannya kita ikut dan menerima bulat-bulat gaya hidup Hollywood. Saya juga tidak nampak ulama atau ustaz yang menegur artisartis ini.

'Saya tahu yang manusia ini tidak sempurna, tetapi sekurang-kurangnya saya tahu baiki diri sendiri,' ujarnya lagi.

Lantaran itu, ibu tiga anak ini meluahkan rasa kecewanya apabila cerita sensasi lebih dipentingkan sehingga menyebabkan beliau tidak berpeluang memberikan sesuatu yang berguna dan baik kepada masyarakat.

'Saya kasihan kepada industri apabila cerita sensasi lebih diangkat. Biarlah orang kata kenyataan saya ini pedas dan mencetuskan kontroversi.

'Saya nak semua orang berfikir untuk perbaiki diri dan banyak membaca. Cantik itu akan hilang tetapi ilmu akan kekal. Popular itu 'O.K.' tapi akan hilang juga.

'Saya tak nak orang hormat saya sebab popular dan seksi tetapi siapa diri saya. Saya sentiasa mahu belajar kerana inginkan hidup yang lebih bermakna.

'Matlamat saya menjadi pengacara hanya untuk memberikan inspirasi kepada orang lain, bukannya memberikan hiburan yang melalaikan,' kata beliau yang akan menerbitkan dua buku tidak lama lagi.

Buku tersebut adalah buku cerita kanak-kanak dalam bahasa Melayu dan buku panduan ibu bapa tentang cara mengatasi masalah membesarkan anak-anak yang memberi tumpuan kepada pemakanan.

Selain sibuk membesarkan anakanak, Wardina juga membahagikan masanya dengan mengikuti ijazah dalam bidang psikologi.

No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2