NUFFNANG ADS

Tuesday, October 18, 2016

Fida mahu ketengah lagu dialek negeri


SETELAH hampir dua tahun berehat dari dunia seni, Fida Ibrahim kembali mengubat hati peminatnya dengan single terbaharunya, ‘Wan Lebo' yang menyaksikan kolaborasi bersama Usop Wilcha dan The Muffins.

Menurut Fida, kejayaan single terdahulu Apa Kono Eh Jang yang mendapat sambutan ramai memberi inspirasi kepadanya untuk terus mengetengahkan lagu-lagu dialek untuk dikomersialkan.

“Sebenarnya kita mempunyai banyak lagu dialek menarik yang boleh diketengahkan kepada masyarakat menerusi gubahan muzik baharu dan suntikan elemen yang lebih sesuai dengan trend terkini.

“Itulah juga saya lakukan menerusi single terbaharu, Wan Lebo, lagu rakyat yang menggunakan dialek Perak sepenuhnya, tetapi dimodenkan muziknya agar lebih mudah diterima peminat” ujarnya.

Tambah Fida lagi, dia selesa membawakan lagu-lagu sedemikian kerana selain dapat menghiburkan peminat, ia juga secara tidak langsung dapat membantu memperkenalkan dialek-dialek sedia ada kepada generasi baharu.

“Kalau nak nyanyi lagu biasa, semua orang sudah buat begitu. Jadi apa salahnya saya mencari kelainan dengan membawakan lagu-lagu sebegini.

“Mungkin ada yang kurang memahami sesetengah dialek itu, tetapi saya yakin menerusi lagu ia dapat menarik orang ramai untuk belajar dan mengenali dialek-dialek ini,” katanya turut gembira apabila lagu tersebut sudah diterima di stesen radio.

Menyentuh tentang dunia lakonan, kata Fida, banyak tawaran berlakon terpaksa ditolak kerana kekangan masa di mana dia kini aktif dalam dunia perniagaan.

“Saya masih minat berlakon, cuma kesibukan dalam bidang perniagaan membuatkan daya tidak mempunyai masa untuk berada di lokasi penggambaran dalam yang agak lama.

“Kalau menyanyi tu boleh lagi kerana ia tidak mengambil masa yang lama, tetapi untuk berlakon buat masa ini agar sukar untuk saya,” katanya yang kali terakhir berlakon dua tahun lalu ini.

Bercerita tentang perniagaan yang diceburinya, Fida kini sibuk perniagaan jenama produk kecantikannya sendiri, R Secrets.

“Alhamdulillah, perniagaan ini sudah setahun berjalan dan menunjukkan perkembangan yang cukup memberangsangkan menerusi sambutan daripada orang ramai.

“Jadi semestinya saya perlu memberikan sepenuh perhatian dan komitmen kepada perniagaan ini agar ia berjaya mencapai matlamat kami iaitu untuk mengembangkan rangkaian produk ini secara lebih meluas,” tegas anak bongsu dari 12 adik-beradik ini lagi.

No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2