NUFFNANG ADS

Wednesday, May 25, 2016

Persatuan Bintang Dangdut Malaysia


MESKI dianggap sebagai muzik ‘second class’, namun tidak wajar sekiranya irama dangdut dilupakan begitu sahaja.

Tambahan pula, kehadiran genre muzik itu benar-benar meninggalkan kesan buat peminat dan masyarakat, satu ketika dahulu.

Menyedari situasi itu, buat julung kalinya, Persatuan Bintang Dangdut Malaysia (Bintang) ditubuhkan sebagai satu usaha memartabatkan kembali irama dangdut di Malaysia.

Presidennya, Ifa Raziah berkata, matlamat utama penubuhan Bintang adalah untuk mewarnai semula industri dangdut yang dilihat semakin sepi, sejak 20 tahun lalu.

“Secara rasminya, persatuan ini berdaftar dengan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS), pada April lalu.

“Ini adalah persatuan dangdut yang pertama kali ditubuhkan dalam sejarah industri muzik negara.

“Bahkan, buat pertama kalinya juga ia menghimpunkan hampir semua artis dangdut di bawah satu bumbung.

“Atas kesempatan ini juga, kita mahu membangkitkan semula irama dangdut selain menjaga kebajikan artis-artis yang berterusan memperjuangkannya sehingga ke hari ini,” katanya pada Zass ketika ditemui selepas pelancaran persatuan itu, baru-baru ini.

Ifa Raziah berkata, peluang seperti itu juga menjadi langkah terbaik dalam memperbetulkan persepsi dan pandangan masyarakat mengenai perbezaan di antara dangdut Malaysia, Indonesia, dangdut profesional dan sebaliknya.

“Kita sedar, penyanyi dangdut di negara ini merupakan golongan minoriti yang selalu menerima tanggapan negatif daripada masyarakat.

“Oleh itu, kita mahu mengubah persepsi tersebut sekali gus menaik taraf imej artis dangdut itu sendiri,” katanya.

Malah, pelantun lagu Ser Ser Ser itu turut berharap dapat mengawal isu-isu hak cipta, gambar dan hasil seni ahli-ahli yang digunakan tanpa kebenaran.

“Kita mahu persatuan ini menjadi satu platform kepada semua artis dangdut untuk bersatu dan meneruskan perjuangan di dalam industri muzik dangdut tanah air,” katanya.

Selain Ifa Raziah atau nama sebenarnya, Saripah Raziah Mustapha yang memegang tampuk kepimpinan, Bintang turut melantik penyanyi, Sheeda sebagai Timbalan Presiden, Amelina (Naib Presiden 1), Mas Idayu (Naib Presiden 2), Intan Maya (Bendahari) dan Ani Mayuni sebagai Setiausaha Agung.

Tidak hanya itu, persatuan tersebut juga mempunyai lebih 22 ahli dan menjangkakan bilangannya akan terus meningkat pada masa depan.(SH)



No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2