NUFFNANG ADS

Wednesday, December 22, 2010

Teluskah Anugerah Skrin 2010?


PERSOALAN yang timbul di benak para pemerhati festival dan acara penganugerahan berlagu lagi.

Kali ini pemerhatian difokuskan pula kepada Anugerah Skrin 2010 yang diharapkan dapat menyembuhkan rawan dan luka yang terpalit selepas Festival Filem Malaysia Ke-23 yang berlalu dengan pelbagai rasa. Sebuah penganugerahan terakhir untuk tahun 2010.

Bakal berlangsung Jumaat ini di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur, pentas anugerah sebegini menjadi medan percaturan bakat anak- anak seni yang muncul dengan produk masing-masing.

Lebih tepat lagi jika dikatakan bahawa suntikan tuah sebenarnya menjadi salah satu faktor bagi mana-mana anak seni pulang menggenggam anugerah sesudah semuanya mempersembahkan kualiti sehabis baik.

Sudah tentunya, nominasi dan pemenang bagi anugerah paling dinanti seperti aktor, aktres terbaik filem dan drama serta anugerah drama dan filem terbaik sudah menjadi perdebatan dengan hujah pemilihan masing-masing.

Tahun ini bakal menyaksikan drama seperti Taubat Nasuha, Sebelum Akhirat, Antara Garisan, Dalil Cinta, Kaki, Perempuan dan Lillahi Ta’ala bertanding di bawah payung Drama Terbaik Anugerah Skrin 2010.

Para pelakon dengan nama menggegarkan seperti Sheila Rusly (Taubat Nasuha), Lisdawati (Sebelum Akhirat), Ellie Suriati (Kaki), Dira Abu Zahar (Perempuan), Noor Khiriah (Antara Garisan) dan Sharifah Amani (Dalil Cinta) sudah mempamerkan kredibiliti mereka memegang tampuk pelakon wanita terbaik.

Siapa agaknya yang bakal menempatkan diri dalam sejarah terbaik antara terbaik tersebut?

Mampukah pula Zulhuzaimy yang muncul dengan drama Dendam Seorang Perempuan muncul sebagai Pelakon Drama Terbaik Anugerah Skrin 2010? Atau lebih layak gelaran itu diberikan kepada Roslan Salleh atau arwah Yalal Chin yang muncul melalui drama Bagaikan Sumayyah?

Atau juga, masih relevankah Rosyam Nor yang mempersembahkan peranan lelaki panas baran menerusi Kaki (siaran RTM) mampu menarik perhatian juri meletakkan dia sebagai Pelakon Drama Terbaik tahun ini?

Merenung perjalanan drama bersiri yang semakin meningkat kualiti daripada sudut standard dan bilangan penonton, beberapa drama rantaian terbaik mendapat perhatian ramai. Dapatkah drama Nur Kasih dengan barisan pelakon baru dan handal Fizz Fairuz, Remy Ishak dan Tiz Zakiyah menggondol anugerah Drama Rantaian Terbaik?

Atau faktor komersial itu boleh ditepis dengan drama-drama lain seperti Adamaya, Ghost, Tari Tirana mahupun Halimah Jongang?

No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2