NUFFNANG ADS

Saturday, November 19, 2011

Raja Azmi memperlekeh kemenangan Jurey Latiff

RAJA AZMI.


Tindakan penerbit kontroversi, Raja Azmi, yang memperlekeh kemenangan Jurey Latiff Rosli sebagai Pengarah Harapan menerusi filem Libas, pada malam Anugerah Cipta Festival Filem Malaysia (FFM24), di Panggung Aniversary Rabu lalu, mengejutkan dunia hiburan.

Sebaik sahaja Pengerusi FFM24 dan juga Presiden Karyawan Filem Malaysia (Gafim) itu diumumkan sebagai pemenang, Raja Azmi, menuju ke arah Jurey dan menjerit "Tak faham, tak faham festival ni. Kelakarlah!".

Tindakannya itu dianggap kurang sopan, apatah lagi majlis itu turut disaksikan, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang hadir merasmikan majlis tersebut.
Sehingga kini, Raja Azmi enggan mengulas mengenai perkara itu. Bagaimanapun, ramai yang berpendapat, dia kecewa kerana filemnya, ... Dalam Botol, tidak memenangi sebarang anugerah pada malam itu.

Bagi pengarah filem itu, Khir Rahman, tindakan Raja Azmi dalam majlis tersebut sememangnya agak memalukan. Namun apa yang berlaku, mungkin di luar emosinya.
“Saya yakin dia terbawa dengan emosi. Seharusnya dia cuba mengawal perasaan. Lagi pun kurang sesuai untuk melepaskan rasa ketika majlis itu berlangsung,” katanya yang berharap agar isu itu tidak lagi diperbesarkan.

Ketika diajukan mengenai kemenangan Jurey, Khir yang turut tercalon dalam kategori sama terpaksa akur dengan rezeki yang berpihak kepada Jurey. Namun, sebagai orang penting dalam penganjuran FFM24, kemenangan Jurey pastinya menjadi pertikaian.

“Saya tak nampak di mana salahnya kemenangan Jurey. Bagaimanapun pihak FFM perlu membuat keputusan yang bijak setelah meletakkan Jurey memenangi kategori itu. Sama ada ia melibatkan status Jurey sebagai Pengerusi FFM atau pun bukan, ia tidak menjadi masalah.

“Selagi karya yang dibentangkan mempunyai kualiti dan bagus, pasti perkara ini tidak dibangkitkan dan menjadi satu isu. Seharusnya, pemilihan filem bukanlah dari segi populariti. Tetapi perlu dilihat berdasarkan jalan cerita, lakonan dan keberkesanan filem itu.

“Contohnya, seperti Shamsul Yusof. Saya berbangga dengan pencapaiannya yang berjaya mengaut RM12 juta menerusi filem KL Gangster, tetapi tidak semestinya dengan kutipan itu ia boleh dikategorikan sebagai filem yang baik,” katanya yang tidak pernah menaruh harapan untuk memenangi anugerah.

No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2