NUFFNANG ADS

Saturday, August 13, 2011

Mila Jirin, Kilafairy, Iqa masak Bubur Lambuk 1Malaysia

Ahmad Talib (tengah baju merah) bergambar bersama sukarelawan dari Taylor Universiti serta Rukun Tetangga Desa Pantai pada Program bubur lambuk 1 Amal Media.



KUALA LUMPUR - Sekurang-kurangnya 5,000 mangkuk bubur lambuk berjaya dihasilkan oleh 300 sukarelawan pada program Bubur Lambuk 1Malaysia Amal Media anjuran Kelab Kebajikan, Sukan dan Rekreasi (KKSR) Jabatan Pengarang The New Straits Times Press (M) Berhad (NSTP) di Balai Berita, di sini, semalam.

Bubur itu yang mula dimasak seawal jam 8 pagi diagihkan kepada anak yatim, ibu tunggal, warga emas, masjid, surau, polis dan bomba yang dikenal pasti dengan bantuan Kelab Redah 4x4 Wilayah Persekutuan dan Kelab Kembara 4x4 Selangor.

Presiden KKSR Jabatan Pengarang NSTP, Shahiman Sharip berkata, program yang memasuki tahun kelapan itu bertujuan memupuk semangat bergotong-royong di kalangan peserta dalam menghulurkan sumbangan kepada kumpulan sasaran, sekali gus menanam budaya bersedekah pada bulan puasa.

Menurutnya, selain sukarelawan daripada pihak penaja, seramai 60 pelajar dan lapan pensyarah dari Fakulti Hospitaliti, Pelancongan dan Seni Kulinari Universiti Taylor turut mengacau bubur terbabit.

“Sebanyak 20 periuk bubur lambuk dihasilkan pada hari ini (semalam) dan sasaran kita adalah menghasilkan sekurang-kurang 150 periuk sepanjang Ramadan tahun ini, termasuk kelab memberi bahan mentah kepada masjid dan surau untuk mereka masak sendiri.

“Kita berterima kasih kepada penaja utama kita, Giant dan lebih 20 penaja lain, antaranya Adabi, Petronas Dagangan, Bernas, Scomi, Proton Holding Berhad, Pos Malaysia, Sime Darby, MSU, Takaful Ikhlas, Adabi, Maggi dan Syabas yang sentiasa menyokong program ini saban tahun,” katanya.

Turut mengacau bubur lambuk itu adalah beberapa artis, antaranya Mila Jirin, Kilafairy, Iqa Mentor 5, Shiha Mentor 5, Chomel Fana dan Ad Azhar.

Pelajar antarabangsa Universiti Taylor dari Korea, Jeon Sang Hoon berkata, pembabitannya dalam program itu sedikit sebanyak mendedahkannya kepada budaya kemasyarakatan yang wujud di kalangan rakyat Malaysia dalam membantu golongan memerlukan.

“Ini kali pertama saya sertai aktiviti sukarelawan di luar kampus sejak belajar di Malaysia. Walaupun cuaca panas, ia sungguh menyeronokkan kerana semua pihak ringan tulang membantu,” katanya penuntut Diploma Operasi Hotel itu.

Program itu dirasmikan Pengarah Eksekutif Berita dan Operasi Editorial Media Prima Berhad, Datuk Ahmad A Talib dan sukarelawan lain yang terbabit secara langsung, termasuk Rukun Tetangga Desa Pantai Dalam.

No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2