NUFFNANG ADS

Tuesday, October 26, 2010

Kemenangan bukan tekanan

KEJAYAAN yang diraih semakin menyedarkan Syamsul betapa segalanya yang berlaku dalam hidupnya adalah ketentuan Tuhan. Syamsul menjulang Trofi Pengarah Terbaik FFM23 yang menjadi miliknya sambil diperhatikan Rais.


LUPAKAN seketika kata-kata sinis segelintir pihak yang mengaitkan perjalanan Festival Filem Malaysia ke-23 (FFM23) berlangsung di Pusat Konvensyen Shah Alam, Selangor malam Ahad lalu ibarat menonton sebuah 'sitkom'. Ironinya, ada babak lain lebih menjentik emosi berbanding mengulas secara total anugerah berprestij itu.

Adegan yang paling tidak dapat dilupakan, saat tumpahnya air mata anak bujang penerbit dan pengarah terkenal, Datuk Yusof Haslam iaitu Syamsul. Ia bukan dibuat-buat. Bahkan,jauh sekali dia menjiwai watak dalam lakonan. Itu tangisan syukurnya usai deklarasi anugerah Pengarah Terbaik untuk filem Evolusi KL Drift 2 dibacakan.

Dalam usia cukup mentah, dia sendiri tidak menyangka mampu berdiri di atas pentas gah FFM sambil menerima trofi keramat dambaan sang pengarah lain. Namun, itu yang dikatakan rezeki menyebelahi diri. Tidak mengambil waktu panjang, siapa sangka, Syamsul kini antara individu terbaik di gelanggang pengarahan seni tanah air.

Dicalonkan bersama sutradara lain lebih berpengalaman - Afdlin Shauki menerusi filem Estet, Ahmad Idham (Adnan Sempit), Farid Kamil (V3: Samseng Jalanan) dan Jason Chong (Belukar), sudah pasti membenihkan kebimbangan di hati Syamsul. Itu dia tidak boleh menafikan kredibiliti setiap seorang daripada senarai tersebut.

Maka, tidak hairanlah apabila manik-manik jernih mengiringi Syamsul tatkala mula bangun dari tempat duduknya, menuju ke pentas FFM23. Menerima trofi dan wang tunai sebanyak RM50,000 disampaikan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim, jejaka berusia 26 tahun itu larut dalam emosinya.

Membenarkan audiens dalam dewan termasuk satu Malaysia menyaksikan secara percuma dirinya menangisi kemenangan itu, ada sebab tiba-tiba Syamsul tidak berkuasa membendung variasi rasanya. Satu persatu dimuntahkan kepada pihak media selepas berakhirnya pesta memberi pengiktirafan kepada karyawan seni tempatan itu.

"Pada saya, kita sekadar manusia biasa yang tidak terlepas daripada melakukan kesilapan. Tetapi, bergantung kepada setiap insan ini bagaimana mereka memilih jalan masing-masing.

Terus terang, saya sebak kerana Allah sentiasa mempermudahkan apa yang dilakukan selama ini. Biar buat kerja saat akhir, Dia tetap membantu saya.

No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2