NUFFNANG ADS

Monday, June 13, 2011

Makyung DIID dipentaskan semula

KANAN,Barisan pelakon Makyung Dewa Indera Indera Dewa bersedia mempersembahkan teater tersebut pada 24 dan 25 Jun ini di Istana Budaya.



“Ramai yang memohon Makyung Dewa Indera Indera Dewa dipentaskan semula selepas percubaan pertama persembahannya itu pada tahun 2006. Selepas mendapat sambutan yang luar biasa dan juga yakin produk makyung boleh mendekatkan orang ramai terutama golongan belia terhadap seni makyung, kami mementaskannya semula.”

Demikian penjelassan Ketua Pengarah Istana Budaya, Mohamed Juhari Sharaani ketika ditemui pada majlis sidang akhbar Makyung Dewa Indera Indera Dewa minggu lalu.

Katanya, namun kali ini ia tampil lebih berbeza apabila dipentaskan selama satu jam setengah berbanding persembahan sebelum ini yang terlalu meleret sehingga tiga jam.

“Persembahan makyung kali ini juga akan disaratkan dengan babak lakonan, aksi dan juga komedi,” katanya yang mengharapkan sambutan mengalakkan daripada teater tersebut.

Ditanya mengenai pemilihan Arja sebagai watak Indera Dewa yang sebelum ini dipegang oleh pelakon wanita, Juhari yang lebih mesra disapa Abang Joe memberitahu, kebetulan Arja menjalani latihan praktikal di Istana Budaya, jadi dia dipilih untuk menjayakan pementasan tersebut.

“Persembahan makyung merupakan salah satu tugasan yang perlu dilakukannya untuk latihan praktikal di Universiti Sains Malaysia (USM),” katanya.

Tambahnya, Arja juga sudah berpengalaman menjayakan pementasan teater. Dia pernah menjadi penyanyi utama dan memegang watak under study sebagai Hang Tuah dalam pementasan teater muzikal Puteri Gunung Ledang 1 dan 2, teater Mahsuri dan terbaru teater muzikal Kenangan Mengusik Jiwa.

No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2