NUFFNANG ADS

Friday, January 27, 2012

A.Halim tubuh 'Mata Intan' semasa usia 14 tahun


Bagi penyanyi A. Halim yang popular pada era tahun 1960-an, dia juga tidak terkecuali menyelusuri saat-saat yang penuh dengan pengalaman manis sewaktu di bangku sekolah.

Menurut bekas pelajar Sekolah Menengah Batu Pahat, Johor, selain menimba ilmu, sekolah itu juga merupakan titik permulaan dia terbabit dalam bidang nyanyian. Kata pemilik nama sebenar Abdul Halim Md. Diah, di sekolah itulah dia bersama kawan-kawan menggilap bakat dalam bidang muzik.

“Di situ saya menubuhkan kumpulan pertama yang diberi nama Mata Intan. Ketika itu, saya baru berusia 14 tahun, dalam tingkatan dua. Minat itu timbul apabila saya bergaul dengan kawan-kawan satu sekolah yang mempunyai minat yang sama.

“Daripada situ, saya bukan sahaja bermain muzik tetapi juga mengasah bakat sebagai penyanyi. Saya tidak menyangka, bermula daripada minat dan hobi, ia berterusan sehingga saya menyanyi sehingga sekarang,” katanya kepada S3 sewaktu ditemui di Istana Budaya, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Selepas Mata Intan, penyanyi pop yeh yeh berusia 65 tahun ini bersama rakan-rakannya menubuhkan pula kumpulan yang diberi nama D’Fiction. Anggota-anggota kumpulan itu yang berasal dari Batu Pahat dan Muar terus setia dengan irama muzik yang mereka perjuangkan itu.

Malah, kata bapa kepada enam anak dan 18 cucu ini, dia juga banyak menggilap bakat dalam bidang penciptaan lagu sewaktu terbabit bersama kumpulan tersebut. Kebanyakan lagu yang dipopularkan adalah lagu-lagu ciptaan sendiri yang terus diminati sehingga ke hari ini.

“Saya tidak mendapat pendidikan formal dalam bidang muzik tetapi berbangga kerana boleh menyanyi, bermain muzik dan mencipta lagu. Contohnya, lagu berjudul Kisah Dan Tauladan, saya cipta pada 1965, manakala lagu Salam Mesra pula, saya cipta pada 1966.

“Selepas lebih 40 tahun, saya bangga kerana lagu-lagu itu masih diminati sehingga kini termasuklah pendengar generasi baru. Ini membuktikan irama pop yeh yeh tidak luput ditelan zaman. Saya juga bersyukur dengan bakat dalam bidang seni yang dimiliki sejak di bangku sekolah kekal hingga kini,” ujarnya.

A. Halim yang kini merupakan peladang dan penternak sepenuh masa di Batu Pahat turut tidak menyangka akan terbabit dalam bidang nyanyian biarpun sejak kecil lebih terdedah dalam kerja-kerja pertanian serta penternakan.

Dia yang telah mencipta 18 buah lagu termasuk yang berjudul Doa Dan Harapan dan Teman Baru masih menyanyi pada usia emas. Malah, kerja-kerja di ladang kelapa sawit dan kolam ternakan ikan keli miliknya itu tidak menghalang daripada dia terus menyanyi.

“Selagi ada undangan persembahan nyanyian di mana juga, saya jarang menolak. Kalau ada tawaran merakamkan album baru juga, saya akan terima kerana masih sihat dan boleh menyanyi seperti dulu. Apatah lagi, saya pun sudah lama tidak merakamkan album baru.

No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2