NUFFNANG ADS

Friday, May 25, 2012

Aku Ada, Kau Ada, filem K-Pop Melayu pertama


KINI  penonton dan peminat masih boleh menikmati keindahan negara Korea, cuma bezanya, pelakonnya adalah selebriti Malaysia dan menggunakan sepenuhnya dialog Melayu. Itulah keistimewaan fi lem Aku Ada, Kau Ada??? arahan Rahila Ali yang dibintangi pelakon hebat seperti Yana Samsudin, Shaheizy Sam, Kamal Adli, Angah Raja Lawak dan dibantu pendatang baru, Wana Ali, dan Sufi an Ali.

Menjalani hampir 90 peratus penggambaran di Korea Selatan dan melibatkan tempat-tempat menarik seperti bandar Seoul, Pulau Jeju, penonton pasti akan terpesona dengan keindahan tempat-tempat yang dipaparkan dalam fi lem ini. Malah, pujian harus diberikan kepada Rahila kerana berjaya menampilkan syot menarik, pencahayaan yang cukup dan juga ‘mood’ yang sesuai dengan jalan cerita. Selain itu, keberanian Rahila untuk menyelitkan babak muzikal  termasuk ‘video klip’ runut bunyi fi lem ini, patut diberi pujian kerana bukan ramai penerbit dan Aku Ada, Kau Ada???

Pengarah berani mengambil risiko untuk menampilkan naskhah yang menyelitkan elemen muzikal. Jika tidak kena dengan cara penyampaiannya ia boleh kelihatan seperti filem Bollywood. Apatah lagi, melibatkan Sam dan Yana sebagai pelakon utama dan lakonan mereka memang tidak perlu dipertikaikan lagi. Malah, Kamal juga sudah mula menunjukkan peningkatan lakonan dengan watak budak ‘poyo’ yang dijayakannya.

Gandingan Sam (Nordin) dan Kamal (Aziz) juga begitu baik, dek kerana perasaan dengki terhadap Nordin, Aziz sanggup buat apa sahaja bagi memalukan Nordin, namun akhirnya setiap perbuatan itu berbalik kepadanya.

Namun, dari segi skrip dan jalan ceritanya, masih banyak kekurangan sepatutnya boleh diperbaiki. Pendapat penulis, terlalu banyak babak pergaduhan antara Nordin dan Tina (Yana) dan ia kelihatan seperti berulang-ulang. Justeru itu, ia menjadi bosan dan bukan lagi rasa lucu. Namun, mengenangkan ia adalah fi lem pertama Rahila, maka wajar di beri peluang kepada pengarah muda ini memperbaiki kesilapan pada masa akan datang.

No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2