NUFFNANG ADS

Saturday, June 23, 2012

Anuar Zain kesal radio Era FM


ANUAR ZAIN bukan calang-calang penyanyi dalam industri muzik tempatan. Itu kenyataan yang tidak boleh diketepikan jika melihat kepada pencapaian pemilik nama sebenar Shahrul Anuar Zain menerusi Anugerah Industri Muzik (AIM) yang sudah tiga kali menyaksikan kemenangannya dalam kategori Persembahan Vokal Terbaik (Lelaki).

Dia juga menggondol anugerah Lagu Terbaik dalam AIM 2003 dan AIM 2011 menerusi lagu Keabadian Cinta dan Sedetik Lebih. Namun album terbaharu Anuar Zain yang mengandungi lagu-lagu seperti Ku Berjanji Karna Cinta, Nadi Terhenti, Pernahkah, Simpati Cintamu, Terindah dan Cinta Harus Memiliki kurang mendapat sambutan stesen-stesen radio.

"Lagu-lagu saya juga seperti tidak dilayan oleh pihak radio. Saya juga agak terkejut apabila diberitahu bahawa lagu-lagu baharu saya tidak mencapai piawaian yang telah ditetapkan stesen radio. Saya agak terkilan.

"Bukan mahu membangga diri, tetapi sepanjang 30 tahun berkecimpung dalam dunia muzik, sudah semestinya saya tahu tahap kualiti sesebuah lagu," katanya dengan nada kesal.

Suara hati Anuar Zain bagaimanapun tidak disambut dengan terbuka pihak stesen radio. Dalam satu laporan, beberapa orang kanan radio tempatan tampil mempertahankan polisi stesen masing-masing bahkan ada yang mengakui terguris hati dengan sikap Anuar.

Pengurus Saluran Era FM, Nazri Noran dalam satu kenyataannya menyebut, dakwaan Anuar itu langsung tidak berasas.

"Dakwaan Anuar bahawa kami tidak membantu dan memutarkan lagu-lagunya adalah tidak berasas. Lagu-lagunya sering diputarkan mengikut permintaan, antara dua hingga tiga kali sehari. Paling kurang sekali sehari berdasarkan permintaan pendengar," jelas Nazri.

Dalam nada merajuk Anuar berkata: "Sudah hampir empat tahun saya tidak mendengar radio kerana genre muzik yang dimainkan tidak dipelbagaikan. Lebih baik saya dengar lagu menerusi cakera padat (CD).

"Saya tidak kata lagu-lagu yang diputarkan itu tidak bagus, tetapi bukankah lebih meriah lagi jika semua konsep muzik diperdengarkan?"

Keterbukaan Anuar bercakap tentang peranan stesen radio itu diluahkan dalam sebuah majlis eksklusif bersama media sempena pelancaran album terbaharunya di Bistro 42, Bangsar Village, petang Rabu lalu.

No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2