NUFFNANG ADS

Sunday, April 22, 2012

Rubiah Suparman punya kemahiran tersendiri.


Walaupun industri kita mengalami lambakan muka baru, namun kehadiran mereka tidak semestinya melenyapkan artis yang telah lama mencipta nama dalam bidang seni. Rubiah Suparman, 65, nama yang tidak asing lagi dalam industri tempatan. Walaupun kehadirannya dalam industri hanya seketika, namun impak yang diberi sangat besar.

Tidak pernah menyangka kebolehannya dalam bidang lakonan, Rubiah menganggap pengalaman dalam lakonan memberikannya seribu satu kenangan. Mengakui sudah tawar hati untuk kembali berlakon, Rubiah kini hanya menumpukan perhatian kepada restoran miliknya, Restoran Puteri, yang ditubuhkan sejak 1984 lagi.

Menurut Rubiah, walaupun dirinya pernah bergelar pelakon, namun minatnya dalam bidang masakan telah mengubah hala tuju perjalanan hidupnya.

“Saya menubuhkan Restoran Puteri di Brickfield pada tahun 1984. Ketika itu, saya masih berlakon. Namun, atas cadangan suami dan sahabat karib saya, Habsah Hassan, saya cuba menguruskan restoran ini.

“Setelah melihat kejayaan restoran itu, saya komited menubuhkan cawangan di Taman Tun Dr. Ismail (TTDI). Sehingga kini, saya menambah dua lagi cawangan di Sungai Penchala dan Shamelin Perkasa, Cheras.

“Alhamdulillah, setakat ini, sambutan daripada pengunjung amat membanggakan. Kini, saya memiliki hampir 40 pekerja untuk menguruskan restoran tersebut,” katanya yang berjaya mempertahankan restoran itu hampir 28 tahun.

Menurut Rubiah, menu yang sentiasa mendapat sambutan daripada pengunjung ialah masakan Melayu seperti ikan bakar, sup cendawan dan siput sedut. Bijak menguruskan masa yang ada, Rubiah juga berjaya menghasilkan empat buku masakannya sejak empat tahun lalu.

“Saya hasilkan buku masakan untuk berkongsi ilmu dengan masyarakat. Tiada apa yang istimewa kerana ianya lebih tertumpu kepada masakan tradisional Melayu. Saya hanya bukukan resipi masakan lauk pauk dan kuih muih yang senang dibuat dan tidak memerlukan bahan yang sukar.

“Jika ada kelapangan masa dan peluang, saya ingin hasilkan buku terbaru. Buat masa terdekat ini, saya sibuk menguruskan perniagaan terlebih dahulu,” katanya yang menghasilkan buku masakan, Resipi Kuih Muih Melayu, Lauk Pauk Malaysia, Singapura, Indonesia, Resipi Turun Temurun dan Selera Ramadhan.

No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2