NUFFNANG ADS

Saturday, July 2, 2011

Jangan perlekeh hak artis

ARTIS perlu menyokong perjuangan Karyawan yang diketuai Datuk Freddie Fernandez (duduk dua dari kanan) dan ahli jawatankuasanya mengenai hak artis-artis.



KUALA LUMPUR - Penyanyi, Aizat dan pelakon, Diana Danielle mahu artis di Malaysia tidak menjadi mangsa penipuan kontrak perjanjian yang tidak adil.

Kedua-dua mereka yang menjadi ahli panel yang mewakili kelompok generasi muda sempena Hari Himpunan Bintang pada 5 Julai ini mahu artis muda supaya lebih peka dan tidak memandang remeh perkara itu.

Bagi Aizat, artis perlu memahami hak-hak terhadap hasil kreatif masing-masing terutama terma-terma melibatkan perjanjian yang ditandatangani.

"Kita biasa dengar kes artis jadi mangsa perjanjian berat sebelah dan ia berlaku kerana artis tidak memandang serius soal kontrak atau diperdayakan. Saya akan berusaha beri kesedaran kepada rakan-rakan artis mengenainya," kata penyanyi yang terkenal dengan lagu Hanya Kau Yang Mampu itu di sini semalam.

Sementara itu, bagi Diana, sebelum menandatangani sesuatu perjanjian atau kontrak, seseorang artis itu perlu menelitinya atau merujuknya kepada mereka yang berpengalaman.

Selain itu, pelakon filem Hanyut itu juga menganggap setiap artis perlu mempunyai insurans bagi melindungi aset dan hak mereka..

"Jika artis itu mempunyai insurans, mereka akan dapat pampasan jika sebarang ada perkara buruk berlaku kepada mereka pada masa depan," ujarnya yang juga menyokong usaha yang dilakukan oleh Persatuan Karyawan Malaysia.

Selain Diana dan Aizat, penyanyi terkenal, Amy Search juga terpilih menjadi panel bagi mewakili penyanyi selain wakil MyiPO, Prof. Madya Dr. Abu Hassan pula menjadi moderator pada simposium yang dihadiri oleh Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob itu.

No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2