NUFFNANG ADS

Saturday, July 9, 2011

Pak Uda ada kafe, anak, cucu



Persatuan Karyawan Malaysia (Karyawan) ingin mementaskan semula sitkom Pi Mai Pi Mai Tang Tu, namun hasrat murni itu tidak kesampaian apabila teraju utama sitkom popular itu, Zami Ismail atau lebih dikenali sebagai Pak Uda menghembuskan nafas terakhir di Institut Jantung Negara (IJN) pada 19 Jun lalu.

Sebaliknya, pementasan sitkom Pi Mai Pi Mai Tang Tu telah ditukar kepada majlis Makan Malam dan Pesta Lawak Karyawan 2011 yang telah berlangsung baru-baru ini.

Ditanyakan kenapa tidak meneruskan sahaja pementasan biarpun Zami sudah meninggal dunia, menurut teman rapat Allahyarham yang juga merupakan pelakon bagi sitkom Pi Mai Pi Mai Tang Tu, Imuda, 51, pemergian Zami meninggalkan impak yang besar kepada dunia seni dan dia juga merupakan tunjang utama sitkom Pi Mai Pi Mai Tang Tu. Tanpa Zami, kata Imuda atau nama sebenarnya Abdul Rahim Muda, sitkom tersebut tidak akan menjadi.

“Perkara ini (pementasan Pi Mai Pi Mai Tang Tu) sudah dirancang lama. Ia melibatkan semua pelakon lama termasuk beberapa muka baharu.

“Skrip sudah saya siapkan dan apa yang lebih memilukan arwah Zami sudah berlatih dengan pelakon-pelakon lain untuk pementasan ini. Namun, semuanya tidak kesampaian apabila arwah menghembuskan nafas terakhir,” katanya ketika ditemui selepas majlis Makan Malam dan Pesta Lawak Karyawan 2011 yang berlangsung di Restoran Seri Melayu, Kuala Lumpur.

Imuda yang memegang watak Budin dalam Pi Mai Pi Mai Tang Tu itu juga sudah merancang tiga perkara sebelum mementaskan sitkom popular itu. Antara tiga pilihan yang bakal dipilih ialah, kumpulan-kumpulan pelawak akan melakukan pementasan secara bangsawan, sandiwara lawak terdiri daripada yang lama dan baharu serta Pi Mai Pi Mai Tang Tu kembali.

Sitkom selama 30 musim yang dianggap legend itu, kata Imuda bakal dipentaskan pada malam itu selama 45 minit. Ia merupakan sambungan Pi Mai Pi Mai Tang Tu.

“Pak Uda sudah mempunyai sebuah kafe dan mempunyai anak serta cucu bersama Mak Ngah, lakonan Khatijah Tan. Pementasan itu akan berlangsung selama 45 minit tetapi semuanya tidak menjadi kerana Zami meninggal dunia,” kata Imuda dalam nada sedih.

No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2