NUFFNANG ADS

Monday, February 3, 2014

Mengimbas kembali sumbangan Produser Julie Dahlan

Produser Julie Dahlan pernah suatu ketika dahulu menerbitkan filem yang menjadi fenomena semasa antaranya Wira Angkasa (1987), Harry Boy (1991), Driving School (1990) dan terakhir Cinta Metropolitan (1996).

Harus diakui bakatnya lebih tertumpu untuk kerja di belakang tabir berbanding menjadi wajah pelaris filem. Namun begitu, filem-filem lakonannya seperti Si Badol (1979), Idola (2002) dan Cicakman 2: Planet Hitam (2008) meninggalkan memoir berharga kepada peminatnya.

Malah, suatu ketika dahulu personalitinya pernah dijadikan bahan sinikal dalam filem Pengantin Popular (1994) yang diarahkan oleh Erma Fatima menerusi watak khas yang dilakonkan oleh Allahyarham Azean Irdawati sehingga mengundang perdebatan hangat.

Sedikit terkilan dengan tindakan berkenaan, ujar Julie atau nama sebenarnya Junaidah Dahlan, 61, dia tidak kisah dijadikan bahan lawak.

“Saya tahu saya bukanlah begitu, jadi saya tidak kisah dijadikan bahan lawak atau dipandang sinis seperti dalam filem Pengantin Popular.

“Memang mulanya saya berkecil hati dengan Erma dan pernah bertikam lidah tapi lama-kelamaan saya sudah boleh melupakan perkara berkenaan dan sekarang kami sudah neutral.

“Walau hati marah tapi saya belajar untuk beralah, bukan bermakna saya mengalah tapi itu satu proses untuk mendidik,” katanya yang ditemui di kediamannya di Bukit Antarabangsa, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Pembabitan Julie dalam dunia lakonan bermula dari bawah, pada usia 28 tahun dia mula berjinak-jinak sebagai pelakon tambahan namun bakatnya mendapat banyak kritikan berbanding pujian.

Sejak itu, ibu kepada pelakon Hani Nur Zara itu mula terbabit dalam kerja belakang tabir sebagai kru, penolong pengarah dan akhirnya mengarahkan sendiri filem Kad Cinta (1995).

Mengimbas kembali sumbangannya yang lain kepada industri hiburan, Julie pada dasarnya telah mencungkil nama-nama besar yang kini menjadi primadona filem-filem Melayu seperti Nasha Aziz, Vanidah Imran, Sofia Jane dan Erra Fazira.

“Saya yang rekrut Erra Fazira asalnya untuk berlakon filem terbitan saya, Putera (1995) tapi malangnya ketika itu dia sedang hangat bercinta dengan Awie dan Yusof Haslam pula mengikat Awie dengan kontrak tidak boleh berlakon filem lain selain syarikatnya.

No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2