NUFFNANG ADS

Saturday, October 27, 2012

Cerita Raya Hazama - Intan Ladyana

Intan Ladyana bersama Hazama

Penyanyi yang kini sudah bergelar pelakon, Hazama Azmi atau Hazama. Selepas selesai melihat ibadah korban dilakukan, dia dan rakan-rakan sebaya beralih ke rumah jiran tetangga untuk beraya.

"Masa itu kecil lagi, manalah saya tahu raya korban tak sama dengan raya puasa. Lepas lihat lembu disembelih, saya dan kawan-kawan terus ke rumah jiran.

"Niat memang nak kumpul duit rayalah. Saya pula masa itu, siap pakai terompah mak saya lagi. Adalah juga dapat duit, 20 sen, tapi masa itu rasa dah banyak pada saya," ujarnya sambil ketawa.

Bukan sekadar peristiwa itu yang dikutip menjadi kenangannya, cerita Hazama, ketika berusia enam tahun, dia sama-sama ke masjid Al-Ansar, Taman Keramat, pada hari raya untuk bersolat sunat Aidiladha dan seterusnya melihat lembu dikorbankan.

"Selesai sahaja solat sunat, kami diminta beratur untuk bersalaman dan seterusnya menerima daging korban. Kebetulan hari itu ada wartawan dan jurugambar yang hadir ke masjid tersebut.

"Jadi adalah gambar saya masuk dalam surat khabar, siap dengan nama sekali kerana menerima daging korban. Masa itu, memang bangga habislah sebab kecil lagi, kemudian masuk akhbar pula," katanya.

Lain pula ceritanya dengan Intan Ladyana yang memberitahu, sambutan Hari Raya Aidiladha lebih meriah di kampung halamannya di Bangkok, Thailand lebih meriah berbanding Hari Raya Aidilfitri.

"Kalau hari raya puasa di sana, biasa-biasa saja, tapi hari raya korban memang meriah. Malah, kami juga akan masak bermacam-macam jenis lauk dengan daging korban itu untuk makan bersama keluarga. Selain itu, kami akan menziarahi saudara mara," katanya.

Mengimbau pengalamannya semasa hari raya korban, Intan berkata, dia pernah fobia setengah hari kerana kasihan melihat lembu tersebut mati disembelih, namun apabila melihat daging tersebut dimasak, dia terus lupa kepada lembu tersebut.

"Intan tidaklah fobia betul-betul, cuma kasihan melihat lembu tersebut disembelih. Tapi bila sudah makan, lupa sekejap hal lembu itu," katanya.

Mengakui rindu dengan suasana berhari raya di kampung halaman, Intan berkata, dia terpaksa mengorbankan kerinduan itu kerana tidak mempunyai masa yang suntuk pulang ke Bangkok.

"Biasa di sini kalau cuti hari raya korban, sehari dua saja. Jadi manalah nak cukup untuk Intan pulang ke kampung. Jadi terpaksalah beraya di sini sahaja bersama keluarga," katanya.

No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2