NUFFNANG ADS

Tuesday, March 29, 2011

Pengalaman Berlakon Drama AlHijrah

DARI kiri: Zila, Anne dan Fazreen.



Kemunculan Zila menerusi drama bersiri Kurma Ajwa Untuk Najwa yang ditayangkan oleh stesen televisyen AlHijrah ternyata memberi sesuatu kelainan terhadapnya sepanjang terlibat dalam industri lakonan.

Pengalaman yang paling ketara apabila Zila perlu mematuhi beberapa peraturan yang dilarang oleh Islam. Paling jelas sekali, dia perlu memakai tudung dan adegan yang dipaparkan tidak boleh tersentuh dengan pelakon lelaki.

Meskipun watak yang dipegangnya itu sebagai ibu kepada pelakon Fazreen Rafi, Zila perlu menghayatinya dengan membataskan perilaku.

“Sejujurnya, ia bukan semudah yang disangka kerana imej saya perlu bersesuaian dengan watak yang diberikan. Babak yang paling rumit apabila saya perlu marah kepada anak saya.

“Sepatutnya saya garang tetapi disebabkan saya berpakaian sopan ia membuatkan diri ini susah untuk berlakon garang. Saya jadi bersifat lemah lembut,” ceritanya yang turut mengakui pertama kali mengadakan sesi fotografi berimej tudung dan sopan.

Namun, watak itu sebenarnya mendorong Zila untuk berjinak-jinak bertudung. Lama-kelamaan timbul rasa ingin tahu secara mendalam bagaimana ingin mendapatkan tudung yang berkualiti.

“Secara semula jadi saya terasa ingin tahu pilihan tudung yang disukai. Rupa-rupanya banyak sangat fesyennya. Buat masa ini koleksi saya hanya dua helai sahaja. Selebihnya saya pinjam tudung kakak,” katanya sambil ketawa kecil.

Sementara itu, lain pula dengan Anne Ngasri yang sebelum ini sudah pun berpakaian muslimah. Jadi, sepanjang sesi penggambaran drama itu, ia tidak menimbulkan sebarang masalah.

Sebaliknya, dia suka untuk berkongsi kriteria drama itu yang melarang setiap pelakon bukan muhrim bersentuh, menutup aurat dan tata rias wajah sederhana.

“Drama ini memberi teladan yang sungguh baik bukan sahaja kepada penonton. Bahkan kepada pelakonnya sendiri. Saya cukup suka dengan drama ini yang berjalan lancar tanpa sebarang masalah,” jelasnya.

Hurai Anne lagi, keterujaan menerusi Kurma Ajwa Untuk Najwa apabila digandingkan dengan Fazreen Rafi yang memegang watak Bujal iaitu seorang pemuda yang lurus bendul dan berperangai kebudak-budakkan.

No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2