NUFFNANG ADS

Thursday, October 27, 2011

Kemuncak permasalahan FDAM - Gafim

KANAN: Mat London (kanan) turut menyertai sidang akhbar anjuran FDAM.KIRI: Mokhtar (tengah) pada sidang akhbar di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur baru-baru ini.


TINDAKAN Gabungan Persatuan Karyawan Filem Malaysia (Gafim) campur tangan dalam isu peletakan jawatan Presiden Persatuan Pengarah Filem Malaysia (FDAM), Ahmad Ibrahim atau Mat London amat dikesali pihak FDAM.

Lebih memburukkan keadaan apabila Presiden Gafim, Jurey Latif Rosli, membuat kenyataan akhbar mengenai tindakan tidak teragak-agak pihak Gafim untuk menggugurkan mana-mana persatuan yang dianggap mempunyai masalah daripada menjadi ahli gabungannya.

Tindakan yang dilakukan Presiden Gafim itu disifatkan FDAM sebagai bertentangan dengan perlembagaan Gafim.

“Saudara Mat London telahpun mengemukakan surat peletakan jawatan sebagai Presiden FDAM dengan alasan ada masalah peribadi pada bulan Mei 2011. Peletakan jawatan beliau tidak perlu dimaklumkan kepada Gafim dan mesyuarat ahli jawatan kuasa FDAM pada 20 Mei tahun yang sama telah secara sebulat suara menerima peletakan jawatan beliau itu. Sebagai menghormati dan mengenang jasanya, mesyuarat juga dengan sebulat suara melantik beliau sebagai penasihat FDAM mulai tarikh itu.

“Berdasarkan perlembagaan, FDAM tidak perlu memaklumkan Gafim berhubung peletakan jawatan tersebut asalkan ia masih tidak melanggar undang-undang Gafim. Apatah lagi, Gafim bukan merupakan satu persatuan tetapi gabungan 11 persatuan lain,” kata pemangku Presiden FDAM, Mokhtar Abu Bakar dalam sidang akhbar bagi menjawab isu itu di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur.

Sebelum ini, peletakan jawatan Mat London menjadi kecoh apabila Gafim meminta FDAM menulis surat tunjuk sebab.

Kata Mokhtar, mereka terpanggil menjawab isu tersebut kerana terkilan dengan surat tunjuk sebab yang diminta pihak Gafim mengenai isu terebut. Sedangkan, FDAM yakin tidak melakukan sebarang kesalahan dan tidak perlu mengemukakan surat tunjuk sebab.

“Memang kami kesal dan hampa dengan kenyataan Presiden Gafim dalam sebuah akhbar. Kami ambil sikap setia kawan. Jika ada sebarang pertanyaan boleh terus berjumpa bukannya melalui kenyataan akhbar seperti itu yang sedikit sebanyak menjejaskan nama baik FDAM,” katanya.

Berhubung mengenai pengguguran persatuan yang dimaksudkan Gafim, kata Mokhtar, para ahli Gafim tidak berhak membuat sebarang keputusan kecuali jika kesemua persatuan sebulat suara menggugurkan FDAM.

No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2