NUFFNANG ADS

Tuesday, October 11, 2011

Tak ada tauliah, Bob Lokman ditahan

Bob Lokman.


SHAH ALAM - Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) mengesahkan telah menahan Bob Lokman kerana berceramah tanpa tauliah di Masjid Sungai Lui, Hulu Langat, malam kelmarin.

Pengarahnya, Marzuki Hussin berkata, siasatan awal mendapati bekas artis itu tidak mempunyai tauliah untuk menyampaikan ceramah di masjid atau surau di negeri ini dan tindakannya itu menyebabkan beliau ditahan mengikut Seksyen 119 Enakmen Pentadbiran Islam Negeri Selangor.

“Bob juga tidak pernah memohon tauliah daripada Jais,” katanya.

Penahanan itu, katanya, dibuat atas maklumat awam.

Difahamkan, ketika ditahan, penulis lirik lagu Isabella nyanyian kumpulan rock, Search itu baru selesai menyampaikan kuliah Maghrib kepada kira-kira 70 ahli jemaah masjid itu.

Bob yang nama sebenarnya, Mohd Hakim Lokman, pada 19 Februari lalu menyerahkan borang menyertai Pas kepada Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, di Alor Setar.

Beliau juga adalah cicit kepada ulama terkenal dari Kelantan, Muhammad Yusuf Ahmad yang lebih dikenali sebagai Tok Kenali. Bapa saudaranya, Mawardi Ahmad pernah menjadi Adun Pas Lundang, Kelantan selama beberapa penggal pada 1980-an.

Bob juga pernah berkhidmat sebagai pegawai khas kepada Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim, beberapa tahun lalu.

Marzuki berkata, Jais tidak akan sewenang-wenangnya mengeluarkan tauliah kepada individu yang ingin mengajar dan menyampaikan tazkirah atau ceramah di masjid dan surau di negeri ini.

Katanya, ketetapan yang diterima pakai oleh Jais selaras dengan peruntukan undang-undang Islam di negeri ini, termasuk arahan yang dikeluarkan oleh Majlis Agama Islam Selangor (Mais) serta titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin selaku Ketua Agama Islam Negeri.

Bagaimanapun beliau menyatakan, pihaknya mengamalkan dasar terbuka untuk menerima pandangan semua pihak berhubung perkara itu termasuk perbincangan yang ingin diadakan oleh parti politik dengan Jais.

Sementara itu, Bob dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily berkaitan penahanannya, mempersoalkan mengapa Jais menahannya setelah menjadi baik, tidak ketika dia bergelumang dalam arus keduniaan sewaktu berada dalam dunia hiburan dulu.

Selepas ditahan di Masjid Sungai Lui, Bob dikatakan dibawa ke Balai Polis Batu 18, Hulu Langat dan dibebaskan kemudiannya.

No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2