NUFFNANG ADS

Wednesday, November 3, 2010

TRAGEDI NATRAH: Kelayar Kaca..

NATRAH versi layar kaca menampilkan gandingan Juliana Evans bersama Fikree Bakar.


TRAGEDI tragis Natrah serta liku-liku kehidupan gadis Belanda ini bukan lagi perkara baru bagi masyarakat Malaysia. Kisah hidup Natrah atau Huberdina Maria Hertogh ini telah dipentaskan di Istana Budaya di bawah arahan Erma Fatima untuk tatapan masyarakat.

Jika menerusi versi teater, watak itu dilakonkan oleh Maya Karin, kini drama bersirinya pula diterajui oleh gadis manis berwajah kacukan Inggeris-Melayu, Juliana Evans.

Selain Juliana, dua lagi aktres yang turut ditampilkan menerusi drama yang bakal ditayangkan di saluran Astro Citra menerusi slot Suatu Ketika itu ialah Sherie Merlis dan Natasha Hudson.

Sherie menggalas tanggungjawab untuk menghidupakn watak ibu angkat Natrah, Che Aminah, manakala karakter ibu kandung Natrah, Adeline Hertogh diserahkan kepada Natasha Hudson.

Drama arahan Wan Hasliza Wan Zainuddin yang dijadualkan untuk tayangan menjelang Januari tahun depan itu turut dibintangi Fikree Bakar sebagai suami Natrah, Mansor Adabi.

Memikul tanggungjawab paling berat sudah tentulah pemilik nama penuh Juliana Sophie Johari Evans.

Sebagai pelakon yang diberi kepercayaan melakonkan watak teraju drama bersiri itu, Juliana mengakui karakter Natrah adalah cabaran terbesar yang pernah dibawanya berbanding lakonan sebelumnya.

Ia juga dianggap Juliana sebagai watak yang sangat berat untuk dipikulnya sebagai pelakon yang masih setahun jagung dalam industri hiburan tempatan.

"Walaupun diberi tanggungjawab yang berat untuk melakonkan watak Natrah, pada masa yang sama saya berasa gembira menerima tawaran oleh Wan Haslilza kepada saya," ujar aktres yang pernah popular menerusi drama bersiri Kami itu.

Sepanjang menceburi bidang lakonan, sehingga kini, jelitawan berumur 21 tahun itu mengakui watak Natrah adalah karakter yang pertama kalinya menguji kewibawaannya sebagai pelakon sepanjang empat tahun berkecimpung dalam bidang ini.

"Watak ini memerlukan saya menangis dan menjadi seorang gadis berumur 13 tahun sedangkan pada hakikatnya saya sudah berusia 26 yahun. Ia memang berbeza daripada apa yang pernah saya lakonkan sebelum ini, kerana ia bukan di dalam situasi moden," jelasnya lagi.

Selain itu, babak yang sedikit mencabar dirinya adalah semasa penggambaran yang mana Natrah dihadapkan ke mahkamah dan dipisahkan daripada ibu angkatnya Che Aminah serta semasa rusuhan berlaku.

Penghayatan Juliana bagi watak tersebut dimulakan dengan penyelidikan melalui buku mengenai Natrah untuk mengkaji tentang kisah hidupnya. Melalui pengkajian itu telah mendorong Juliana untuk lakonkan watak ini dengan lebih berkesan.

No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2