NUFFNANG ADS

Wednesday, April 27, 2011

KSPP pentaskan Siti Zubaidah esok

SITI LELA MAYANG ZULKIFLI bertanggungjawab menjadi Siti Zubaidah dan Sultan Zainal Abidin dilakonkan oleh Muhammad Fikrie Mat Adan.



Lagenda Melayu Siti Zubaidah mengesahkan wanita yang merupakan isteri kepada pemerintah Sultan Zainal Abidin, Raja Muda negara Kembayat itu juga pernah difilemkan sekitar tahun 1961 dan dipentaskan di Istana Budaya 11 tahun yang lalu.

Kali ini Kumpulan Seni Persembahan Petronas (KSPP) pula yang akan mementaskan teater muzikal Siti Zubaidah yang akan dipersembahkan selama dua hari bermula esok, (29 April).

Penerbit persembahan, Hartini Abdullah berkata, pementasan teater berkenaan dilakukan bagi memberi penghormatan dan semangat kaum wanita yang dilihat relevan pada hari ini.

Menurutnya, meskipun kisah wanita berkenaan pernah difilemkan dan dipentaskan sebelum ini, namun pementasan yang dibuat oleh KSPP ini agak berbeza dari sudut olahan ceritanya.

“Menariknya, semua yang terlibat dalam pementasan muzikal ini adalah terdiri daripada artis budaya KSPP termasuklah para pelakon, koreografer, pereka kostum dan set,” ujarnya.

Menurutnya lagi, muzikal yang akan dipentaskan di Dewan Filharmonik Petronas, Kuala Lumpur itu diarahkan oleh Zahari Hamzah yang juga bertindak sebagai penulis skrip, Azizi Abdul Rahman (pengarah muzik) serta dua orang koreografer iaitu Jefri Mokhtar dan Rozilah Abdul Rahman.

Sementara watak sebagai Siti Zubaidah dilakonkan oleh Siti Lela Mayang Zulkifli, Sultan Zainal Abidin (Muhammad Fikrie Mat Adan), Puteri Sajarah (Wan Farahani Wan Yusoff), Permaisuri Kuning (Shalinda Ismail) dan Puteri Rukiah (Ayu Syahira Sulaiman).

No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2