NUFFNANG ADS

Monday, December 5, 2011

Keunggulan irama Malaysia dan etnik wajar dimartabatkan

Primadona Noraniza Idris banyak dibantu idea oleh suaminya, Jeffri Hudi yang memilih lagu sesuai untuk dimuatkan di dalam produk terkini penyanyi itu.



Usaha untuk mengangkat kembali keunggulan irama Malaysia dan etnik kreatif yang pada ketikanya masyhur sekitar era 90-an bertambah payah apabila kurang mendapat sokongan daripada stesen radio.

Tapi nak hasilkan album berentak etnik kena fikir sepuluh kali," itu luahan pemilik nama Noraniza Idris atau lebih dikenali dengan panggilan Kak Ani, 43, saat ditanya kerinduan genre yang menjadi makanannya.

Menurutnya, lebih banyak pancaroba berbanding prospek jika berkehendakkan irama tradisional atau etnik kreatif diangkat semula ke dalam industri muzik semasa.

"Sekarang kebanyakan stesen radio sudah ada syarat tertentu untuk sesebuah lagu dikeudarakan, ada boleh dan ada tidak boleh.

"Jadi, langkah terbaik adalah mencari satu inisiatif untuk mengadakan program yang boleh berikan keuntungan kepada semua, maka dengan itu program jelajah adalah solusi terbaik," hujahnya yang sentiasa optimis dengan pembangunan seni dan budaya bangsa.

Biarpun sudah meletakkan satu taraf buat diri sendiri untuk tidak lagi terlibat dalam sebarang pertandingan, butir bicaranya jelas menampakkan industri irama Malaysia atau etnik kreatif perlukan bantuan.

"Genre ini kena ada satu platform untuk naik semula, baru boleh hidup," lembut tapi ada kobaran semangat di sebalik patah kata pelantun lagu Awallah Dondang itu.

No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2