NUFFNANG ADS

Friday, August 31, 2012

Filem 29 Februari cipta sejarah filem pertama 3D Malaysia


Barisan karyawan yang terlibat dalam filem 29 Februari


SELEPAS meraih pelbagai kejayaan dan kemenangan melalui filem Hikayat Merong Mahawangsa dan Magika, KRU Studios kini kembali dengan filem 3D pertama di Malaysia yang berjudul 29 Februari arahan Edry Abdul Halim.

Kru Studios yang terkenal sebagai peneraju penerbitan filem dengan penggunaan kesan khas (CGI) kembali memberikan kelainan dengan mengetengahkan filem bergenre baru ‘biografi fantasi’ yang diarahkan pengarah yang memenangi anugerah Filem Terbaik Festival Filem Malaysia ke 23 (FFM23) melalui filem Magika.

Ketika ditemui pada sidang media yang diadakan selepas majlis tayangan perdana filem itu baru-baru ini, Edry berkata, “penggunaan teknologi 3D adalah sebagai salah satu langkah untuk industri perfileman kita maju ke hadapan dan kerana itu saya mengambil inisiatif untuk belajar menggunakan teknologi 3D sekali gus mengaplikasikannya dalam filem ini.”

Filem 29 Februari yang dibintangi pelakon Remy Ishak, Jojo Goh, Fizz Fairuz dan Muniff Isa itu turut memuatkan footage video asal ketika pengisytiharan Merdeka serta nostalgia sejarah negara yang sekali gus mengimbau kenangan yang mengambarkan situasi pada zaman terbabit.

“Footage asal itu saya perolehi daripada Arkib Negara, kebanyakan visual itu sudah rosak dan di situlah cabarannya untuk memastikan ketulenan dan keaslian 'scene' bersejarah itu dapat dikekalkan untuk diproses menggunakan teknologi 3D yang terdapat dalam filem ini,” kata Edry.

Sementara itu, menurut Penerbit Eksekutif filem 29 Februari, Norman Abdul Halim, filem yang menelan belanja sebanyak RM3.5 juta itu ditayangkan serentak di 79 pawagam di seluruh negara mulai semalam.

Filem ini akan ditayangkan di dua pawagam di Brunei dan dua lagi pawagan di Singapura mulai 6 September ini.

Keistimewaan filem ini bukan sahaja terletak semata-mata pada lakonan mantap para pelakon, teknologi 3D  serta CGI tetapi juga daripada segi skor muzik, penataan bunyi serta muzik asal yang dinyanyikan sendiri oleh Remy Ishak melalui lagu Kelip-kelip, Jagalah Diri dan Seperti Dulu.

Filem 29 Februari yang berlatarbelakangkan persekitaran dari 1896 sehingga 2012, mengisahkan kehidupan Budi (Remy) yang dilahirkan pada tahun lompat 29 Februari 1896 dan hanya dimakan usia empat tahun sekali.

No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2