NUFFNANG ADS

Tuesday, August 28, 2012

Kes tuntutan hadanah Jimmy Shanley 6 Disember

Jimmy dan Nursuhaila keluar dari Mahkamah Tinggi Syariah, semalam.


Isi kandungan dua keping cakera padat (CD) yang diserahkan pengacara, Jimmy Shanley dalam perbicaraan kes tuntutan hadanah (hak penjagaan anak) kepada Mahkamah Tinggi Syariah akan dilihat pada 6 Disember nanti.

Hakim Syarie, Mawardi Che Man memutuskan demikian setelah peguam Saadiah Din mewakili Nursuhaila Eliani Suhaimy, memohon tarikh lain bagi membolehkan pihaknya melihat kandungan CD itu terlebih dahulu.

Bagaimanapun, kandungan CD itu tidak didedahkan kepada umum dan hanya boleh dilihat di mahkamah menerusi skrin komputer yang dipasang terus depan kedua-dua pihak.

Mawardi turut menetapkan satu lagi tarikh lain iaitu pada 29 Januari 2013, bagi tujuan sama.

Jimmy, 32, dalam keterangannya memberitahu kandungan CD tersebut diambil sendiri menggunakan iPod.

Rakaman tersebut diambil pada Ogos 2010 dan 5 Disember 2010 di rumah Nursuhaila Eliani.

Pengacara itu, bersetuju menjadikan keseluruhan afidavit yang mengandungi 48 perenggan sebagai keterangan tuntutannya.

Saadiah ketika dipanggil menyoal balas Jimmy meminta agar mahkamah menetapkan tarikh lain kerana pihaknya baru menerima afidavit yang mengandungi dokumen berbentuk rakaman pada 17 Ogos lalu.

Menurutnya, beliau tidak sempat mendapatkan arahan lanjut daripada anak guamnya berhubung dokumen yang baharu diperoleh.

Bagaimanapun, Saadiah bersetuju kandungan khidmat pesanan ringkas (SMS) yang turut disertakan bersama afidavit tersebut ditandakan dengan syarat dia dibenarkan untuk melihat semua SMS asal yang didakwa dikirim anak guamnya kepada Jimmy.

Jimmy ketika ditanya hakim memberitahu dia bersedia mencetak keseluruhan isi kandungan SMS tersebut jika diarahkan berbuat demikian.

“Saya terima SMS daripada nombor telefon bimbit plaintif dan ibu mentua.

“Saya tidak ada masalah hendak cetak semua, tetapi ia akan mengaibkan pihak ketiga,” katanya.

Dalam kes ini, Jimmy diwakili peguam  Mohd Noor Aizan Md Idrus.

Pasangan itu bernikah pada 1 Oktober 2010 dengan mas kahwin sebanyak RM31,186 yang diambil bersempena tarikh lahir Nursuhaila pada 31 Januari 1986.

Isu hak penjagaan anak perempuan tunggal pasangan kontroversi itu, Zarah Shanley timbul apabila Nursuhaila mengemukakan tuntutan hadanah di mahkamah, namun kelayakannya dalam tuntutan itu dipertikaikan Jimmy.

Mahkamah kemudian menetapkan tarikh sebelum ini untuk mula bicara, namun tidak dapat diteruskan berikutan timbul perkembangan terbaru Nursuhaila yang bercadang supaya hak penjagaan itu diberi sama rata dengan cara giliran setiap minggu.

Pasangan suami isteri itu yang kini tidak lagi tinggal bersama, bagaimanapun, gagal mencapai kata sepakat dan penyelesaian terpaksa dibuat melalui perbicaraan.

No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2