NUFFNANG ADS

Sunday, February 20, 2011

Aznil Nawawi Mahu tembus rantau Asia

Aznil Haji Nawawi



PADA lima tahun pertama penglibatannya sebagai wartawan penyiaran, Aznil Nawawi tidak pernah terfikir dia akan menjadi orang popular atau seorang bintang.

Pada hematnya juga, dia beranggapan akan terus menjadi orang di belakang tabir yang menjadi pemecah idea pada sesuatu program yang bakal diterbitkan. Bukan menjadi perhatian umum di hadapan kaca televisyen. Namun segalanya berubah apabila dia mula menjadi hos program seperti Pop Kuiz dan Melodi sekitar awal 90-an.

Aznil kini adalah satu jenama penting dalam dunia penyiaran terutama dalam bidang pengacaraan.

Bercakap tentang kembara seni selama 21 tahun, kata Aznil apa yang dilewatinya sepanjang tempoh tersebut adalah satu perjalanan yang penuh dengan keterujaan. Sehingga hari ini, pada usia 48 tahun, dia masih belum lelah atau mahu berhenti daripada dunia yang amat dicintainya ini.

"Dulu saya tidak pernah terfikir akan menjadi peneraju kepada sesuatu program. Saya fikir orang penyiaran tidak akan popular atau menjadi terkenal, sebab saya adalah salah seorang tenaga kerja untuk sesebuah program sahaja.

"Tapi ia telah berubah apabila saya mula diberi kepercayaan untuk berada di depan kaca televisyen dan bertanggungjawab untuk mengendalikan sesebuah program. Daripada situ, saya terus bergerak dan Alhamdulillah, sehingga hari ini, saya sudah menghasilkan banyak program sendiri dengan saya juga masih diterima baik oleh khalayak," kata Aznil.

Benar apa yang diluahkan Aznil. Nama-nama program seperti Macam-Macam Aznil, Tom Tom Bak, Jangan Lupa Lirik dan Serasi Bersama misalnya adalah antara produk yang dihasilkan olehnya. Bersama produk sendiri, anak kelahiran Datuk Keramat, Kuala Lumpur ini juga cukup sinonim sebagai hos program realiti Akademi Fantasia.

Dalam masa yang sama, popularitinya juga membawa dia masuk ke dalam dunia radio sebagai deejay ERA dan sebagai pelakon. Hampir semua cabang seni yang ada telah 'disapu bersih' oleh Aznil.

Aznil ketawa dengan perhitungan yang dibuat. Tetapi kemudian dia berkata, semua pekerjaan yang dilakukannya itu adalah rekod peribadi buat dirinya. Aznil mengaku sengaja mencipta sebanyak mungkin rekod agar dia sentiasa bergerak dan tidak statik pada satu kedudukan. Semuanya demi kecintaan yang cukup mendalam terhadap bidang seni.

"Saya harus terus mencipta rekod untuk diri sendiri sebagai pendorong buat saya terus bergerak ke hadapan. Saya mahu melawan limitasi diri agar setiap yang saya lakukan itu berbaloi.

No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2