NUFFNANG ADS

Tuesday, February 22, 2011

Emma Akma ganti Ani Maiyuni

DARI KIRI: Mas Muharni, Md. Hussin dan Emma Akma merupakan teraju utama pementasan bangsawan Siti Zulaikha di Melaka.



SETELAH seminggu Raja Azrey atau nama sebenarnya, Raja Azri Raja Kamaruzzaman yang menerajui pementasan bangsawan Siti Zulaikha membuat sidang media tergempar, semalam, pihak penganjurnya iaitu Pertubuhan Teater Klasik Perak dan Pertubuhan Kebajikan 1Malaysia tampil memberi penjelasan yang mengejutkan.

“Secara rasminya, kumpulan yang diterajui oleh Raja Azrey tidak akan ke Melaka pada 26 dan 27 Februari di Panggung Sari, Taman Budaya Ayer Keroh, Melaka nanti untuk melakukan persembahan.

“Sebaliknya, kumpulan di bawah arahan saya sendiri akan membuat persembahan tersebut dan akan diterajui oleh Emma Akma sebagai teraju utama iaitu Siti Zulaikha,” ujar Muhammad Rizan Tohid yang menggantikan Raja Azrey selaku peneraju dan pengarah Siti Zulaikha.

Muhammad Rizan mendakwa pembatalan tersebut dilakukan kerana Raja Azrey meletak jawatan sebagai pengarah pada minggu lalu.

Sehubungan itu, sebagai peneraju Pertubuhan Teater Klasik Perak dan Pertubuhan Kebajikan 1Malaysia, Muhammad Rizan menjelaskan sudah menjadi tanggungjawabnya meneruskan pementasan tersebut.

Ketika mengadakan sidang akhbar tergempar di Kelab Kilat Tenaga Nasional Berhad (TNB) Kuala Lumpur iaitu lokasi berlangsungnya latihan kumpulan di bawahnya, dia menjelaskan kemelut tersebut disebabkan beberapa faktor.

“Apa yang terjadi sebenarnya, memang terdapat dua kumpulan (selain kumpulan Raja Azrey) yang menjalani latihan bangsawan Siti Zulaikha.

“Tetapi kumpulan yang diarahkan saya akan melakukan persembahan di Semarak Universiti Kuala Lumpur (UniKL) , bukan di Melaka. Kumpulan Raja Azrey sememangnya akan membuat pementasan di Melaka,” katanya.

Namun katanya, apabila terlalu banyak isu yang timbul dan klimaksnya Raja Azrey meletakkan jawatan dan semua tenaga produksi termasuk pelakon utamanya, Ani Maiyuni menarik diri, Muhammad Rizan memutuskan untuk menggantikan kumpulan Raja Azrey bagi pementasan di Melaka.

“Bukan sahaja melibatkan masalah teknikal dan pengurusan, malah kunci utama ialah pelakon kumpulan asal (kumpulan Raja Azrey) gagal menggunakan lenggok bahasa bangsawan supaya Siti Zulaikha benar-benar asli sepertimana dipersetujui pihak penganjur,” katanya.

Namun, apabila Raja Azrey tidak dapat memenuhi permintaan penganjur untuk menjelmakan bangsawan secara asli, ia memberi impak kepada semua pihak yang terbabit.

Muhammad Rizan memberitahu, dia telah berusaha membetulkan dialog pelakon-pelakon kumpulan Raja Azrey selama dua minggu, namun mereka gagal melakukannya dengan baik.

“Saya faham susah payah pelakon yang telah menjalani latihan selama sebulan itu namun ia tidak menepati apa yang dikehendaki.

“Apabila Raja Azrey meletak jawatan dengan mengatakan dia tidak lagi mampu menerajui Siti Zulaikha, saya mengajak para pelakon kumpulan Raja Azrey untuk bersama-sama menjayakan pementasan tersebut,” jelasnya.

Namun, mereka menarik diri dengan alasan tidak mampu membawa watak seperti yang diinginkan Muhammad Rizan.

Mengenai dakwaan Raja Azrey bahawa pihaknya tidak pernah datang ke latihan yang dijalankan oleh Raja Azrey, katanya itu adalah tidak benar.

Tegas Muhammad Rizan, sepanjang sebulan lebih latihan kumpulan Raja Azrey dijalankan di Bangunan MAS di Jalan Sultan Ismail, Kuala Lumpur, dia sentiasa hadir walapun tidak setiap hari.

“Sebab itu saya tahu ada yang tidak kena dan perlu diperbetulkan terutama dialog pelakon-pelakonnya,” tegasnya.

No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2