NUFFNANG ADS

Friday, February 11, 2011

Komedi muzikal yang kurang mantap

DUA hos Raja Lawak musim kelima (dari kiri) Zizan dan Johan bersama tiga peserta tercorot kali ini, kumpulan Balas, kumpulan Pukau dan Man.


TEMA komedi muzikal yang dibawa oleh lapan peserta pada minggu kelima Gelanggang Raja Lawak musim kelima seolah-olah kurang menjadi apabila mereka gagal memikat hati ketiga-tiga pengkritik tetap.

Persembahan yang berlangsung pada minggu lepas itu sepatutnya lebih gamat dengan iringan muzik daripada band jemputan kerana ia dilihat mampu meningkatkan kualiti jenaka yang mungkin di luar jangkaan penonton.

Bukan itu sahaja, kesinambungan dari penceritaan kepada lagu dilihat menjadi masalah utama kepada kebanyakan peserta.

Mungkin disebabkan oleh beberapa kemahiran yang perlu diambil perhatian sehingga menyebabkan mereka kurang fokus pada persembahan.

Salah seorang juri tetap Raja Lawak musim ini, Afdlin Shauki berkata, ramai antara peserta tidak memahami komedi muzikal dan dia turut mengakui ia satu tema yang sukar dibawa.

"Perkara penting apabila berhadapan dengan komedi muzikal ini bukan terletak pada lagu yang perlu dinyanyi dengan best (bagus) tetapi sebuah penceritaan yang nak dilihat penonton.

"Genre ini sebenarnya senang dengan bantuan muzik tetapi mungkin mereka baru sehingga menyebabkan ianya susah," katanya ketika ditemui selepas siaran langsung rancangan itu yang berlangsung di studio Finas, Hulu Kelang.

Bagaimanapun, Afdlin berkata, walaupun persembahan yang ditunjukkan oleh kelapan-lapan peserta sedikit menghampakan, namun terdapat peningkatan daripada aspek penceritaan.

Sementara itu, seorang lagi juri tetap, Sathiya juga sependapat dengan Afdlin mengenai kesukaran komedi muzikal.

Katanya, jika komedi dalam lagu sukar dibawa, namun jika lirik sesebuah lagu itu ditukar kepada bahasa lain mungkin lebih berkesan.

"Idea komedi muzikal ini bagus juga kerana ia juga boleh melahirkan pelakon yang mahir menyanyi memandangkan sekarang ini sudah ramai penyanyi bertukar karier sebagai pelakon," katanya.

Undian khidmat pesanan ringkas (SMS) pada minggu lepas menyaksikan Leman mendapat SMS tertinggi sebanyak 18 peratus, Nazmi (14 peratus), R2 (13 peratus) Lucky dan Epy (12 peratus), Man dan Balas (11 peratus) dan Pukaw (10 peratus).

Pada Gelanggang Raja Lawak kali ini, pengkritik David Teo mengumumkan tiada penyingkiran lantaran melegakan lapan peserta terutamanya Pukaw, Balas dan Man yang berada pada kedudukan tiga tercorot.

No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2