NUFFNANG ADS

Thursday, January 13, 2011

Dayang dapat pujian di Oman



DALAM kesibukan mempromosikan album terbaru, Sayang & Cahaya, penyanyi berasal dari Kuching, Sarawak, Dayang Nurfaizah Awang Dowty atau Dayang, 30, baru-baru ini terbang ke Oman bagi menjayakan persembahan sempena penutupan kejohanan 2nd Asian Beach Games Muscat 2010.

Acara sukan besar itu berlangsung dari 13 hingga 16 Disember lalu di Al Musannah Sports City, Oman dan turut disiarkan secara langsung di stesen televisyen Emiriyah Arab Bersatu dan saluran sukan ESPN yang mempunyai hampir 50 juta penonton di seluruh dunia.

Dayang mengakui berasa amat bertuah kerana sepanjang 11 tahun pembabitannya dalam dunia nyanyian, inilah kali pertama dia memperoleh peluang untuk menjayakan persembahan di acara besar di luar negara.

Katanya, penyanyi dan komposer Yasin Sulaiman yang membuka peluang itu apabila memperkenalkannya kepada Hisham, penyanyi terkenal dari Oman lebih kurang tiga tahun lalu.

"Penganjur kejohanan mencari penyanyi Asia kerana kejohanan besar yang mula diperkenalkan pada 2008 di Bali, Indonesia, akan diadakan pula di China pada 2012.

"Hisham mencadangkan nama saya dan meminta kami menghantar keterangan kerjaya juga video rakaman persembahan yang pernah dilakukan. Menerusi Hisham juga, saya difahamkan ahli jawatankuasa penganjuran acara sukan itu bersetuju menjemput saya membuat persembahan kerana kemampuan saya membawakan lagu Inggeris," katanya.

Pada persembahan pada malam penutup di Stadium Al Musannah Sports City itu, Dayang berduet dengan Hisham mendendangkan lagu ciptaan penyanyi Oman itu bersama Yasin, Let's Us Unite.

"Selesai acara penutup, saya turut menjayakan persembahan untuk orang awam dan mendendangkan empat lagu termasuklah berduet bersama Hisham. Mereka melayan saya dengan baik dan saya terharu kerana persembahan saya turut mendapat pujian dari pihak penganjur mahupun Hisham sendiri," katanya.

Menceritakan pengalamannya di Oman, jelas Dayang, dia berasa seronok apabila masyarakat di sana boleh menerima persembahan diadakan, malah mereka turut menari dan menyanyi bersama.

"Tidak dinafikan, apabila mengadakan persembahan besar di luar negara saya berasa gementar terutama apabila memikirkan penerimaan mereka. Tidak sangka sebaik saya menyanyi, mereka mula bersorak dan berdiri untuk menyanyi dan menari. "Sehingga ada seorang wanita yang dipanggil naik ke atas pentas memberitahu saya, sepanjang hidupnya dia tidak pernah menari di hadapan orang ramai. "Bagaimanapun, sebaik mendengar saya menyanyi dia berasa teruja untuk ikut menari bersama hadirin yang lain," katanya.

Pada persembahan itu, Dayang mendendangkan beberapa lagu secara medley antaranya Sweet Dreams dan Single Ladies, You To Me Are Everything, Fantasy juga lagu Need A Break dan Survivor secara penuh.

No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2