NUFFNANG ADS

Sunday, January 30, 2011

Grup baru tidak berani – Spider

SPIDER kembali menemui para pecinta mereka dengan album Kitasatu yang mengandungi lima buah lagu.



PERTEMUAN bersama Spider diadakan pada satu malam, sewaktu empat tentera muzik ini sedang leka berlatih di studio Luncai Emas milik sifu M. Nasir.

Suasana yang riuh dengan vokal berbalut instrumen diselang-seli celoteh ahli grup tiba-tiba sepi sebaik nama Loloq disebut.

Sebelumnya, penulis ada memberitahu artikel ini akan diterbitkan pada 30 Januari, tarikh sama kembalinya Allahyarham Rosli Khamis atau Loloq ke rahmatullah.

Hakikatnya, hubungan Spider dengan Loloq amat manis dan sangat rapat. Segalanya dikongsi bersama lebih-lebih lagi pada permulaan Spider mahu bertapak dalam dunia seni.

“Kami sangat kehilangan arwah. Album terdahulu kami, Bintang 12 adalah album terakhir bersamanya. Malah, boleh saya katakan bahawa pacuan Spider datang daripadanya.

“Loloq membuatkan kerja jadi seronok dengan penghasilan liriknya,” ujar Tam, termenung mengingatkan Loloq, lelaki yang setia dengan jenama Converse dan Levi’s.

“Kalau dia ada sekarang, pasti dia yang akan riuh-rendah. Beritahu apa yang bagus dan tidak.

“Malah, kalau sesebuah lagu dihasilkan, dia adalah individu yang akan melompat riang ke sana ke mari,” Tam bersuara.

Nafie menambah serius: “Lirik Loloq kena dengan keadaan semasa. Dia juga masak benar dengan cara hidup dan karakter kami. Itu yang membolehkan kerja jadi senang.

“Sebab itu apabila mahu memulakan album baru ini, kami terbayang-bayangkan arwah.

Penulis bertanyakan rutin arwah menulis untuk Spider yang sangat serasi dengan kumpulan itu.

“Dia memang tahu fiil dan perkembangan kami. Sudah ada idea dan intinya. Ada yang dia terus tulis, sejurus mendengar lagu.

“Lirik Aladin, dia tulis dalam masa 10 minit. Spontan. Ada yang dia minta salinan lagu dan buat kerja rumah dulu.

“Malah, kami juga selalu bincang pasal single dan tajuk sesebuah lagu itu. Jadi bila dia tiada, kami terasa sangat,” ulang Tam lagi.

No comments:

Anda boleh mendengar siaran Radiokita di Blog anda (copy +paste)

 

Popular Posts

LOGO RADIOKITA

LOGO RADIOKITA
LOGO

RADIOKITA STESEN 1

Radiokita Stesen 2